ЗАТВЕРДЖЕНО

Педагогічною радою

ЗДО № 1 «Оленка»

м. Славути Хмельницької обл.

________ Ю.О. Кудравцева

                                                               

                       

Освітня програма  закладу дошкільної освіти №1 «Оленка»

м. Славути, Хмельницької області

на 2020-2021 навчальний рік

   

Програма розроблена відповідно до вимог Законів України «Про освіту», «Про дошкільну освіту»«Про забезпечення функціонування української мови як державної», Базового компонента дошкільної освіти (нова редакція) та Концепції Нової української школи.

Освітня діяльність в дошкільному навчальному закладі у 2020-2021 навчальному році буде організована відповідно до Законів України «Про освіту», «Про дошкільну освіту», Указу Президента України від 13.10.2015 №580/2015 «Про стратегію національно-патріотичного виховання дітей та молоді на 2016-2020 роки», Базового компоненту дошкільної освіти (нова редакція), Концепції національно-патріотичного виховання дітей та молоді (затверджено наказом МОН України від 16.06.2015 №641), Положення про дошкільний навчальний заклад (затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 20.03.2003 №305), Санітарного регламенту для дошкільних навчальних закладів (затверджено наказом Міністерства охорони здоров’я України від 24.03.2016 №234), Гранично допустимого навантаження на дитину у дошкільних навчальних закладах різних типів та форм власності (затверджено наказом МОН України від 20.04.2015 №446), листів Міністерства освіти і науки:  «Організація роботи в дошкільних навчальних закладах у літній період» (від 16.03.2012 №1/9‑198), «Про організацію фізкультурно-оздоровчої роботи в дошкільних навчальних закладах у літній період» (від 28.05.2012 №1/9-413), «Про розроблення програм для дошкільної освіти» (від 28.02.2013 №1/9-152), «Щодо вирішення окремих питань діяльності керівників гуртків дошкільних навчальних закладів» (18.09.2014 №1/9-473), «Щодо організації роботи з музичного виховання дітей у дошкільних навчальних закладах» (від 02.09.2016 №1/9-454), «Організація фізкультурно-оздоровчої роботи в дошкільних навчальних закладах» (від 02.09.2016 №1/9-456), «Про організацію національно-патріотичного виховання у дошкільних навчальних закладах» (від 25.07.2016 №1/9-396), «Щодо організації взаємодії закладів дошкільної освіти з батьками вихованців» (від 11.10.2017 №1/9-546), «Щодо забезпечення наступності дошкільної та початкової освіти» (від 19.04.2018 №1/9‑249), ), «Щодо організації роботи та дотримання вимог з питань охорони праці та безпеки життєдіяльності у закладах дошкільної освіти» (від 14.02.2019 №1/11-1491), власного статуту та інших нормативно-правових документів в сфері освіти.

Заклад дошкільної освіти №1 «Оленка» здійснює освітньо-виховний процес у 2020-2021 навчальному році за такими пріоритетними напрямами:

- екологічним,

- фізкультурно-оздоровчим.

Навчальний рік у закладі починається 1 вересня і закінчується 31 травня наступного року, літній оздоровчий період – з 1 червня по 31 серпня. Загальна тривалість канікул, під час яких заняття з вихованцями не проводяться, складає 108 днів:

літні – 66 календарних днів з 1 червня по 31 серпня,

осінні – 5 календарних днів з 28 жовтня по 03 листопада,

зимові – 23 календарних дні з 21 грудня  по 12 січня,

додаткові канікули - 7 календарних днів з 13 січня по 19 січня,

весняні – 7 календарних днів з 23 березня по 29 березня.

У період канікул з дітьми проводиться фізкультурно-оздоровча і художньо-продуктивна діяльність.    

У дошкільному навчальному закладі встановлено 5-денний навчальний тиждень. Заклад працює з 7.30 до 18.00.

Враховуючи підсумки освітньої діяльності за минулий навчальний рік педагогічний колектив закладу дошкільної освіти продовжує спрямовувати свою діяльність у наступному році на вирішення методичної теми: «Створення передумов гуманної взаємоді їз природним довкіллям та формування , природодоцільного світогляду,в основі якого-усвідомлення дитиною себе як частинки природи та бережного  ставлення до свого здоров'я».

Основні завдання ЗДО №1

1. Розвивати креативність дітей дошкільного віку в процесі художньо-естетичної образотворчої діяльності.

2. Формувати у дошкільників знання про природу, природні явища, рослинний та тваринний світ.

3. Оптимізувати роботу з фізичного виховання, впроваджуючи інноваційні педагогічні та здоровʼязбережувальні технології , профілактичні оздоровчі вправи та прийоми валеологічної освіти дошкільнят.

 

     В закладі дошкільної освіти № 1 діє 2 групи: старша група (5-6 років),

  Різновікова група (3-4 роки). 

         Заклад реалізує  охоплення дошкільною освітою дітей мікрорайону: групи повного дня.

      У освітньому процесі закладу реалізується зміст інваріантної та варіативної складової Базового компоненту дошкільної освіти за комплексними та парціальними програмами.

      Зміст інваріантної складової забезпечується через чинну Програму розвитку дитини дошкільного віку «Українське дошкілля» Білан О.І., Максименко О.Л., Возна Л.М. та ін., освітню програму «Впевнений старт» для дітей старшого дошкільного віку / [Н.В.Гавриш, Т.В.Панасюк, Т.О.Піроженко, О.С.Рогозянський, О.Ю.Хартман, А.С.Шевчук].

Мета освітньої програми - реалізація комплексу розвивальних, виховних, навчальних функцій та змістовних напрямів організації життєдіяльності в межах вікової компетентності дітей від 3 до 6 (7) років із поступовим ускладненням змістовної наповнюваності на кожному віковому етапі.

Завдання програми - сформованість мінімально достатнього та необхідного рівня освітніх компетенцій дитини перших 6 (7) років життя, що забезпечує її повноцінний психофізичний та особистісний розвиток і психологічну готовність до навчання у школі. Визначені Базовим компонентом дошкільної освіти вимоги до обсягу необхідної інформації, життєво важливих умінь і навичок, системи ціннісних ставлень до світу та самої себе відображені у програмі є обов’язковими для виконання всіма учасниками освітнього процесу

Структура програми - визначення освітніх ліній відповідно до Базового компонента дошкільної освіти, визначення загального обсягу навантаження на кожний вік дитини:  молодший вік (четвертий рік життя), середній вік (п’ятий рік життя), старший дошкільний вік (шостий рік життя). Кожна освітня лінія програми завершується показниками компетентності.

Види діяльності

Розподіл занять на тиждень в організованих видах діяльності укладається за змістовними освітніми лініями відповідно до наказу Міністерства освіти і науки України  20.04.2015 №446 «Про затвердження гранично допустимого навантаження на дитину у дошкільних навчальних закладах різних типів та форми власності». Кількість занять інваріантної складової повністю відповідає вимогам наказу. Види діяльності плануються за освітніми лініями: «Ознайомлення із соціумом», «Ознайомлення з природним довкіллям», «Художньо-продуктивна діяльність (музична, образотворча, театральна тощо), «Сенсорний розвиток», «Логіко-математичний розвиток», «Розвиток мовлення і культура мовленнєвого спілкування», «Здоров’я та фізичний розвиток». Реалізація програми передбачає врахування принципу інтеграції освітніх ліній у відповідності з віковими можливостями і особливостями виховання.

БАЗОВИЙ КОМПОНЕНТ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ

Базовий компонент дошкільної освіти затверджено наказом МОНМСУ № 615 від 22.05.2012 "Про затвердження Базового компонента дошкільної освіти (нова редакція)”

Інваріантна складова
освітні лінії:

"Особистість дитини”

"Дитина в соціумі”

"Дитина в природному довкіллі”

"Дитина в світі культури"

"Гра дитини”

"Дитина в сенсорно-пізнавальному просторі”

"Мовлення дитини”

Варіативна складова

"Комп'ютерна грамота”

"Іноземна мова”

"Оздоровча фізкультура.»

"Шахи”

Засади нового Базового компонента

Визнання самоцінності дошкільного дитинства, його особливої ролі в розвитку особистості;

Збереження дитячої субкультури;

Створення сприятливих умов для формування особистісної зрілості дитини, її базових якостей;

Пріоритет повноцінного проживання дитиною сьогодення у порівнянні з підготовкою до майбутнього етапу життя;

Засади нового Базового компонента:

Повага до дитини, врахування індивідуального особистого досвіду дошкільника;

Компетентнісний підхід до розвитку особистості , збалансованість набутих знань, умінь, навичок, сформованість бажань, інтересів, намірів та особистісних якостей і вольової поведінки дитини;

Засади нового Базового компонента:

Надання пріоритету соціально-моральному розвитку особистості, формування уміння узгоджувати особисті інтереси з колективними;

Формування цілісної картини світу, основ світогляду

Освітня лінія "Особистість дитини” передбачає:

Формування позитивного образу "Я”, створення бази особистісної культури дитини,її активної життєдіяльності;

Виховання в дитини позитивного ставлення до своєї зовнішності, формування основних фізичних якостей, рухових умінь,культурно-гігієнічних,оздоровчих навичок та навичок безпечної життєдіяльності

Освітня лінія "Дитина в соціумі” передбачає:

Формування навичок соціально визнаної поведінки, вміння орієнтуватись в світі людських взаємин, готовності співпереживати і співчувати іншим

Зміст освітньої лінії "Дитина в природному довкіллі”:

Містить доступні дитині уявлення про природу планети Земля та Всесвіт, розвиток емоційно-ціннісного та відповідального екологічного ставлення до природного довкілля

Зміст освітньої лінії "Дитина в світі культури”:

Формування почуття краси в її різних проявах, ціннісного ставлення до змісту предметного світу та світу мистецтва, розвиток творчих здібностей, формування елементарних трудових, технологічних та художньо-продуктивних навичок , самостійності , культури та безпеки праці

Зміст освітньої лінії "Гра дитини”:

Розвиток у дітей творчих здібностей, самостійності , ініціативності, організованості і ігровій діяльності та формування у них стійкого інтересу до пізнання довкілля і реалізації себе в ньому

Зміст освітньої лінії "Дитина в сенсорно-пізнавальному просторі”:

Передбачає сформованість доступних для дитини дошкільного віку уявлень , еталонів, що відображають ознаки, властивості та відношення предметів і об'єктів довколишнього світу;

Спрямована на інтеграцію змісту дошкільної освіти, формування у дітей пошуково-дослідницьких умінь, елементарних математичних уявлень, цілісної картини світу, компетентної поведінки в різних життєвих ситуаціях

Зміст освітньої лінії "Мовлення дитини”

Засвоєння дитиною культури мовлення та спілкування, елементарних правил користування мовою у різних життєвих ситуаціях

Форми організації освітнього процесу

Набуття різних видів компетенцій дитиною дошкільного віку відбувається в різних видах діяльності (ігровій ― провідній для дітей дошкільного віку; руховій; природничій; предметній; образотворчій, музичній, театральній, літературній; сенсорно-пізнавальній і математичній; мовленнєвій; соціокультурній та інших) і вимагає практичного засвоєння дитиною системи елементарних (доступних) знань про себе та довкілля, моральних цінностей, уміння доречно застосовувати набуту інформацію. Організоване навчання проводиться у формі занять  з 3-го року життя. Протягом дня рівномірно розподіляються всі види активності за основними лініями розвитку залежно від бажань та інтересу дітей.

Тривалість спеціально організованих фронтальних занять становить:

        У різновіковій групі –15-20 хвилин;

     - у старшій групі –25 хвилин.

Тривалість перерв між заняттями – не менше 10

Учителем-логопедом і вихователями  проводяться ігри-заняття з формування мовленнєвої діяльності, які мають єдину корекційно-розвивальну спрямованість.

Учитель-логопед проводить:

підгрупові ігри-заняття – з 4-6 особами (залежно від логопедичного висновку) упродовж 25 хв.;

індивідуальні  ігри-заняття – з однією дитиною 10-15 хв.

Розподіл занять на тиждень в організованих видах діяльності укладається за змістовними освітніми лініями відповідно до наказу Міністерства освіти і науки України  20.04.2015 №446 «Про затвердження гранично допустимого навантаження на дитину у дошкільних навчальних закладах різних типів та форми власності». Кількість занять інваріантної складової повністю відповідає вимогам наказу.

У освітньому процесі використовуються такі форми організації діяльності дітей: інтегровані, комплексні, індивідуальні, індивідуально-групові, групові заняття, а також міні-заняття упродовж дня, гуртки за інтересами:

    у   різновікові групі:

   «Маленькі казкарі.»    1 заняття на тиждень,

«Малятко-здоровятко» 1 заняття на тиждень.

у старшій групі:

з англійської мови -  2 заняття на тиждень,

   «Шашки-розумашки» -  1 заняття на тиждень,

«Читаночка»  -  2 заняття на тиждень,

«Екологічна стежина»   -   1 заняття на тиждень.

Робота в гуртках за інтересами дітей ЗДО, є самостійною додатковою організаційною формою освітнього процесу. Її мета: задовольняти потреби й зацікавленості дитини до певного виду діяльності, розвивати її природні, загальні та спеціальні здібності; активізувати дитячу творчість, своєчасно виявляти обдарованість. За бажанням батьків у закладі організовується додаткова платна послуга вивчення англійської мови та хореографії. Заняття в гуртках за інтересами переважно планується в другій половині дня. Тривалість гурткової роботи – 15-25 хв. залежно від віку дітей. День проведення гурткової роботи визначено у розкладі занять кожної вікової групи.

Для програмно-методичного забезпечення освітнього процесу використовуються навчальні видання, рекомендовані Міністерством освіти і науки України для використання в дошкільних навчальних закладах у 2019/2020 навчальному році розміщені на сайті Міністерства освіти і науки України (http://mon.gov.ua/activity/education/doshkilna/norm-baza.html).

Зміст освітньої програми передбачає:

формування основ соціальної адаптації та життєвої компетентності дитини;

виховання елементів природо-доцільного світогляду, розвиток позитивного емоційно-ціннісного ставлення до довкілля;

утвердження емоційно-ціннісного ставлення до практичної та духовної діяльності людини;

розвиток потреби в реалізації власних творчих здібностей.

Реалізацію змісту освітньої програми здійснює команда педагогів: вихователі,  вчитель-логопед,  музичний  керівник.

У закладі впроваджується інноваційна освітня діяльність:

- технологія «Палочки  Кюїзенера»-логіко-математичний розвиток.

- методика «Розвивальне читання» Л.Шелестової;

-  Мнемотехніка - технологія ефективного засвоєння інформації.

- технологія «Художнє слово і дитяче мислення» автор Н. В. Гавриш.

- технологія круги Ейлера  та блоки З. Дьєнеша.

- педагогічна технологія розвитку комунікативних здібностей дітей засобами театральної діяльності;

- вивчаються досвіди роботи вихователів.

                                                                                     

Проект робочого навчального плану

ЗДО № 1 «Оленка» м. Славути Хмельницької області

 

 на 2020/2021 навчальний рік

В освітньому процесі закладу реалізується зміст інваріантної та варіативної складової Базового компоненту дошкільної освіти за комплексними та парціальними програмами.

Інваріантна складова

Програми

Автор

Ким, коли затверджені

Комплексні

Програма розвитку дитини дошкільного віку «Українське дошкілля»

Білан О.І

Возна Л.М.

Максименко О.Л. та ін.

Міністерством освіти і науки, України листом від 23. 05.2017 року №1/11-4988

Освітня програма «Впевнений старт» для дітей старшого дошкільного віку.

Н.В.Гавриш,

Т.В.Панасюк,

Т.О.Піроженко, О.С.Рогозянський,

О.Ю.Хартман, А.С.Шевчук

За заг. наук. ред.Т.О.Піроженко.

Міністерством освіти і науки, України листом від 01.08..2017 року №1/11-7684

     

Парціальні освітні програми

«Казкова фізкультура», програма з фізичного виховання дітей раннього та дошкільного віку

Єфименко М.М.

Комісією з дошкільної педагогіки та психології Науково-методичної ради з питань освіти Міністерства освіти і науки України (лист ІІТЗО

від 11.06.2014 №14.1/12-Г-869)

«Малятко-здоровятко» (програма профілактики плоскостопості,формування провильної постави)

Денисенко Н.П.

Науково-методичною радою ЕНМЦ від 22.06 15 протокол №4

«Про себе треба знати, про себе треба  дбати»

 

 

 ЛохвицкаЛ.Н.

 

 

Комісія з питань освіти Міністерства освіти і науки України (лист ІІТЗО від 25.03.2016  

№2.1/12-Г-85)ї

«Предметне природознавство.»

Васильєва С.А.

Вищою радою Інституту проблем виховання НАПН України,протокол №6 від  26.05. 16.

Варіантна складова (по гурткам)

 Англійська мова для дітей дошкільного віку:

 програма  та методичні рекомендації

Кулікова І.А. та ін..

Комісією з іноземних мов науково-методичної ради з питань освіти Міністерства освіти і науки України лист

від 28.07.2015  №14.1/12-Г-952

«Грайлик»,програма театрелізованої діяльності вдошкільному навчальному закладі.

 

Березіна О,М.,Гніровська О.З.

Комісією з дошкільної педагогіки та психології науково-методичною радою з питань освіти Міністерства освіти і науки України лист

від 25. 02.2015  №14.1/12-Г-54

Програма та методичні рекомендації з навчання дітей старшого дошкільного віку гри в шашки «Цікаві шашки»

 

Семизорова В.В.

Романюк О.В.

Дульська Г.П.

Комісією з дошкільної педагогіки та психології науково-методичною радою з питань освіти Міністерства освіти і науки України лист

від 05.05.2015  №14.1/12-Г-261

     
     

   

Розподіл  занять на тиждень на дитину у групах загального розвитку

 закладу дошкільної освіти №1 «Оленка»

на 2020-2021 навчальний рік

 

Різно-вікова (3-5 р.)

Старша (5-6 р.)

Ознайомлення із соціумом

2

3

Ознайомлення з природним довкіллям

1

2

Художньо-продуктивна діяльність (музична, образотворча, театральна тощо)

5

5

Сенсорний розвиток

-

-

Логіко-математичний розвиток

1

2

Розвиток мовлення і культура мовленнєвого спілкування

3

3

Здоров’я та фізичний розвиток

3

3

Загальна кількість занять на тиждень

12

15

Додаткові освітні послуги на вибір батьків

 2

4

Максимальна кількість занять на тиждень

12

20

 

 

 

 Інформація про програмно-методичне  забезпечення по ДНЗ №1 " Оленка"

Найменування програм та навчально-методичних посібників, які використовуються

Наявність (так/ні)

Ким затверджено (схвалено)

Рік затвердження (схвалення)

Базовий компонент дошкільної освіти(нова редакція)

так

Схвалено рішенням Колегії МОН України(від 4.05. 2012р.протокол № 5/2-2)

Затверджено наказом МОН9 № 615 від 22.05.2012 " Про  затвердження Базового компоненту дошкільної освіти( нова редакція)

 

2012

Програма розвитку  дитини дошкільного віку «Українське дошкілля»

так

Рекомендовано Міністерством  освіти і науки України (лист МОН України  від 23.05.2017 р. № 1/11-4988)

2017

Освітня програма «Впевнений старт» для дітей старшого дошкільного віку

так

Рекомендовано Міністерством  освіти і науки України (лист МОН України  від 01.08.2017 р. № 1/11-7684)

2017

Авторська програма розвитку  дитини дошкільного віку національного культурологічного просвітницького проекту" Народознавство України: народи  великої України"-"Великий світ маленької дитини"

так

Схвалено для використання в загальноосвітніх  навчальних закладах комісією з проблем виховання дітей та учнівської молоді  Науково-методичної ради з питань освіти Міністерства освітиі науки України протокол 32 від 24 червня 2014р.

2014

Програма з основ  здоров'я та  безпеки життєдіяльності дітей  дошкільного віку " Про себе  треба  знати, про себе  треба дбати" 

так

схвалено для використання в дошкільних навчальних  закладах комісіїю з дошкільної педагогіки та психології Науково - методичної ради з питаньосвіти Міністерства  освіти і науки України.(лист від 08.11.2013р №14.1/12-г-632)

2013

Програма та методичнірекомендаціїз навчаннядітей  старшого дошкільного віку грив шашки 

так

Схвалено комісією з дошкільної педагогіки та психології Науково-методичної ради з питаньосвіти міністерстваосвіти інауки молоді      та спорту України( лист інституту інноваційних технологійі змісту  освіти від 05.05.2015р№141/12-Г-216

2015

Програма «Англійська мова для дошкільнят»

так

Схвалено для використання в ДНЗ комісією з іноземних мов з питань освіти МОН України(лист ЦТЗО від 28.07.2015 №14.1/12-Г-952

2015